Jak skutecznie otworzyć restaurację? – praktyczny przewodnik dla początkujących

utworzone przez | 26 01 2025 | Własny biznes | 0 komentarzy

Własna restauracja to marzenie większości uczniów szkół o profilu gastronomicznym, jak i pracowników istniejących już lokali. Niezależnie od tego, czy masz już doświadczenie w prowadzeniu biznesu, czy planujesz otwarcie pierwszej firmy – przygotuj się na to, że wiele sytuacji cię zaskoczy. HoReCa to wyjątkowa branża, rządząca się swoimi prawami, wyjątkowo podatna na zmiany rynkowe i znajdująca się pod szczególną kontrolą instytucji takich jak Sanepid. Sprawdź, o co musisz zadbać, aby twoja inicjatywa miała jak największe szanse na dobry start i dalsze efektywne prosperowanie.

Wszystko zgodnie z przepisami

Założenie działalności gospodarczej jest dziś naprawdę łatwe. Można to zrobić nawet przez internet, bez konieczności opuszczania ulubionego fotela. W przypadku gastronomii musimy jednak liczyć się z koniecznością spełnienia wielu warunków dodatkowych. Jest to zrozumiałe, ponieważ bierzemy na siebie odpowiedzialność za zdrowie a nawet życie ludzi, których będziemy karmić i zatrudniać.

Niezbędne do uruchomienia restauracji jest posiadanie pozytywnej opinii Sanepidu. Ta zaś wydawana jest w oparciu o projekt technologiczny kuchni oraz pozostałych pomieszczeń, wchodzących w skład lokalu. Musimy uwzględnić zarówno najważniejsze elementy konstrukcyjne (takie jak lokalizacja ścian, okien, drzwi czy instalacji), jak i umiejscowienie kluczowego wyposażenia (np. chłodnie i mrożnie, zmywarki i zlewozmywaki, piece i inne sprzęty stacjonarne do gotowania, blaty robocze, przestrzeń do składowania surowców, półproduktów, produktów gotowych, akcesoriów, urządzeń, narzędzi itp.).

W teorii projekt technologiczny wykonać można samodzielnie. W praktyce podjąć się tego zadania powinny wyłącznie osoby doświadczone, posiadające umiejętność sporządzania rysunku technicznego, doskonale rozeznane w przepisach prawa i posiadające zmysł aranżacyjny. Co zrozumiałe, nie każdy początkujący restaurator ma wszystkie te zdolności, dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z firmy profesjonalnie zajmującej się właśnie wykonaniem projektów technologicznych. W wielu przypadkach specjalista może również udzielić bardzo cennych porad co do lokalizacji poszczególnych sprzętów, dzięki czemu praca będzie bezpieczniejsza, wydajniejsza i przyjemniejsza a sala restauracyjna bardziej gościnna dla konsumentów.

Przeczytaj też  Jak dobrać gadżety reklamowe do branży Twojej firmy?

Niezbędne rozeznanie rynku

To element wspólny dla każdego aspirującego przedsiębiorcy. Chcesz założyć firmę? Najpierw upewnij się, że da ci ona możliwość utrzymania i życia na określonym, zdefiniowanym przez ciebie poziomie. Musisz wiedzieć, czy w danej lokalizacji istnieje w ogóle zapotrzebowanie na restaurację a jeśli tak, to jakich smaków oczekują klienci. Na szczęście aby zdobyć taką wiedzę, nie musisz dysponować zaawansowanym narzędziem do badań – wystarczy zamieścić króciutką ankietę na lokalnym spotted.

Dzięki temu dowiesz się, czy wymarzony lokal z pizzą zostanie ciepło przyjęty, czy też może lokalsi mają już dość włoskiej kuchni a marzą wręcz o jedzeniu bardziej egzotycznym lub przeciwnie – o swojskiej, domowej, polskiej kuchni.

Równie istotna będzie lokalizacja restauracji. Standardowo najczęściej odwiedzane są lokale znajdujące się maksymalnie blisko głównych punktów w danej miejscowości – np. miejskiego rynku albo zejścia na plażę. Nie oznacza to oczywiście, że restauracja oddalona od tych punktów nie ma szans powodzenia, ale na pewno będziesz musiał bardziej się postarać, aby zachęcić klientów do dalszego spaceru. Na plus działają przede wszystkim unikatowe, pyszne menu, dobre ceny, przyjazna atmosfera czy dodatkowe udogodnienia (np. dla osób z niepełnosprawnościami albo dla rodzin z małymi dziećmi). Rozważ również atrakcyjne warunki dostaw – bardzo wielu konsumentów nie ma dziś czasu na wybieranie się z domu, dotarcie do lokalu, czekanie na zamówienie a następnie powrót do domu. Chętnie skorzystają oni z oferty pod warunkiem, że dowieziesz im jedzenie pod same drzwi.

Bardzo ważnym aspektem, który bywa nagminnie pomijany przez świeżo upieczonych restauratorów, jest skuteczna promocja i reklama. Niestety brak podstawowej wiedzy z zakresu marketingu doprowadził już do upadku wiele lokali, które miały ogromne szanse na sukces. Nie zapominaj o docieraniu do klientów – przecież muszą się dowiedzieć o twoim istnieniu. Na dodatek masz dziś do dyspozycji naprawdę tanie i bardzo skuteczne formy reklamy, jak np. kampanie w mediach społecznościowych. Zawsze dobrym pomysłem jest też promocja czy gratis do pierwszego zamówienia – to sposób na zachęcenie tej grupy klientów, która przywykła stołować się u konkurencji.

Przeczytaj też  Ceramika reklamowa – dlaczego to skuteczny nośnik reklamy?

Magdalena Nowacka

Nazywam się Magdalena i jako redaktorka naczelna portalu dla kobiet z pasją tworzę przestrzeń pełną inspiracji, wsparcia i praktycznych porad. Dbam o to, aby każda czytelniczka znalazła tu treści, które odpowiadają jej potrzebom – od zdrowia, przez rozwój osobisty, po najnowsze trendy. Wierzę, że siła tkwi w autentyczności, dlatego wraz z zespołem tworzymy artykuły, które wspierają kobiety w odkrywaniu siebie, realizacji pasji i odnajdywaniu harmonii w codziennym życiu.